Hur marknadsföring har förändrats genom tiderna

by Rickard Hernell

Marknadsföring har alltid varit en föränderlig process som har anpassats till de nya tekniska innovationer och målgrupper. Tidigare, före uppkomsten av digital marknadsföring, koncentrerades marknadsföringen mer på traditionella metoder som radio- och tv-reklam samt tidningar, reklamskyltar och post. Med den snabba utvecklingen av teknologi har dock dessa traditionella metoder förlorat sin relevans eftersom det nu finns fler sätt att nå ut till målgrupper. Sociala medier, webbplatser, mobilappar och andra digitala kanaler är exempel på moderna marknadsföringsmetoder som används för att nå ut till en stor publik. Men hur gick vi från affischer till automatiseringsteknik på bara lite över 100 år?

När uppfanns marknadsföring?

Marknadsföring som vi är vana med idag är inte en modern uppfinning, då det finns bevis på att människor har använt sig av marknadstekniker i flera hundratals år. Eftersom begreppet marknadsföring inte är begränsat till teknologi så kan nästan alla främjande metoder för en verksamhet definieras som marknadsföring, till och med gatumarknader från forntida Egypten som ropade efter kunder var marknadsförare. Det kan dock inte fastställas vem som exakt uppfann marknadsföring. Många hävdar att den första fysiska annonsen i form av en affisch skapades under det tidiga 1800-talet. Det är svårt att säga just vem som skapade denna produkt, men den visuella presentationen förändrade sättet hur människan marknadsför sina varor och tjänster.

Konceptets tidiga utveckling

Konceptet kan ha funnits längre än vad vi anar, men det var inte förens strax efter den industriella revolutionen som det blev ett koncept och ansågs vara sitt egna branschområde. Detta ledde bland annat till introduktionen av varumärken för att sälja varor. Med hjälp av den snabbt utvecklande teknologi och omvärlden växte den lilla industrin enormt. Under den tiden började företag inse att de behövde marknadsföra sina produkter och tjänster för att öka kundbasen och göra sig mer hörda. Det var då som marknadsföringsvärlden föddes.

Den första reklambyrån och dess påverkan

Affischer och stora skyltar fanns redan med syfte att locka in kunder, men detta var ofta gjorda av själva företagen. Detta förändrades 1841 när Volney Palmer från Philadelphia startade världens första reklambyrå. Kort därpå skapades flera företag med liknande tjänster, men deras syfte var annorlunda vi den tiden. De tidiga reklambyråerna hade syftet att sälja möjligheten för företag att marknadsföra i bland annat nyhetstidningar. Några årtionden senare, runt 1870-talet, utvecklades deras tjänster till vad vi associerar med reklambyråer. Detta inkluderar konsultering angående design för produktens/tjänstens namn, etikett och reklamstrategi.

Många företag insåg värdet av denna tjänst, då dessa strategier hade en betydelsefull påverkan på försäljningssiffror. Det resulterade it att antalet marknadsbyråer ökade i takt med den efterfrågan. Ett annat viktigt steg var utvecklingen av modern mediaplanering, vilket är processen att räkna ut och bestämma genom vilka kanaler de vill marknadsföra. Vi den tiden hade de valmöjligheter i former att skyltar, affischer, nyhetstidningar och mer och detta lade grunden för en mer strategisk och systematisk marknadsföring.

Analys av olika typer av marknadsföringsstrategier under olika tidsperioder

Ju mer teknologin och samhället utvecklades, desto mer förbättrades både metoderna och resultaten av marknadsföring. Mycket av branschens utveckling tog plats i USA,  vilket inte är förvånande för många med tanke på att mycket utvecklades där samtidigt som dess population växte med hundratals miljoner. Kontrasten mellan världen under den första halvan av 1900-talet och dagens moderna samhälle är fortfarande väldigt tydlig. Ta casino som ett exempel. runt 1950-talet annonserades dessa spelplatser som en lyxupplevelse där man kunde vinna pengar, dricka dyr alkohol och prata med attraktiva personer. Idag sker det mesta av spelandet på nätet och det går att spela när som helst och nästan var som helst.
Ett annat exempel är gällande hur de marknadsförs idag jämfört med förr. Stora casinon hade enorma lysande skyltar som kunde ses från flera kilometer bort. De allra flesta medborgare hade dessutom tillgång till radio som hade reklampauser. Idag annonseras detta på TV eller online,

Analys av olika typer av marknadsföringsstrategier under olika tidsperioder

Radiostationer var (och är även idag) en viktig del av marknadsföring. Då det var den första trådlösa och icke-fysiska reklamen som kunde skickas till lyssnare var som helst på ett par sekunder.
Denna möjlighet fortsatte att utvecklas ju mer radion fortsatte att normaliseras och när televisionen började bli en grej för vanliga hushåll så var det en tidsfråga innan reklam började visas upp där.

Den första lagliga reklamen på TV visades 1941 innan en amerikansk basebollmatch. Denna reklam var av armbandsurmärket Bulova och var 10 sekunder lång, men trots att den var kort och bara inkluderade ett citat ”America runs on Boluva time” så var den revolutionerande i branschen och skapade en ny kanal för reklam som har hållit sig efter alla dessa år. Idag (särskilt i USA) kan vi se en stor skillnad i produktionskostnader och längd, jämfört med förut.

Modern marknadsföring

Tv-reklam blev den största och populäraste median för reklam. Även om radio och affischer visade bra resultat så kunde inget matcha reklamerna som var både ögonfångande och lockande via hörseln. Efter flera årtionden blev experimenten och budgetarna allt större med målet att attrahera tittarna. Vem minns inte ”’The Epic Split’ från Volvo med Sean Claude Van Damme?

Flera årtionden senare kom det gyllene möjligheten för marknadsföring och som bara fortsätter att utvecklas idag: internet. Denna kanal har under en sådan kort tid öppnat många dörrar för sätt att marknadsföra tjänster, bland annat annat:

  1. Sökmotoroptimering (SEO), vilket innebär att hamna så högt upp som möjligt bland sökresultat på sökmotorer
  2. Sociala medier. Denna metod har flera sätt att marknadsföra. Till exempel genom att sponsra influensers eller skapa sina egna konton.
  3. Email-marknadsföring.  Genom att skapa medlemsklubbar eller email-listor har företag lyckats skicka iväg erbjudanden nyheter och påminnelser.

Denna marknad fortsätter att växa, och det finns inga garantier om hur annonsering kommer att se ut 10 år från idag.  Men en sak är säker: denna bransch och dess område kommer alltid att förändras tillsammans med samhället.

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy